علیرضا ناصری مود (مطالب کمک درسی شیمی)

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهار رسوب خوش رنگ

يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ب.ظ | علیرضا ناصری مود | ۰ نظر

چهار رسوب خوش رنگ یا همان چهار کاتیون معروف مبحث شناسایی کاتیونها که مورد علاقه خاص طراحان کنکور می باشد.

http://s3.picofile.com/file/8204906934/Slide54.JPG

http://s3.picofile.com/file/8204907342/Slide55.JPG

http://s6.picofile.com/file/8204907518/Slide56.JPG

http://s3.picofile.com/file/8204907642/Slide57.JPG

شیوۀ جدیدی برای آموزش موازنه واکنشهای شیمیایی به روش وارسی

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷ ب.ظ | علیرضا ناصری مود | ۰ نظر
هنگامی که از یک معادله صحبت می کنیم، منظور همیشه معادله موازنه شده است. برای موازنه واکنشهای شیمیائی روشهای گوناگونی ارائه شده است که یکی از مهمترین آنها روش وارسی است. در این مقاله سعی براین شده است که این روش با شیوه آسانتری برای فراگیران دوره متوسطه تفهیم شود.

دانلود مقاله

آموزش تعیین فرمول شیمیایی ترکیبات یونی به کمک رسم جدول

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶ ب.ظ | علیرضا ناصری مود | ۰ نظر
ترکیبات یونی یکی از مهمترین مواد در شیمی می باشند. این ترکیبات متشکل از آنیونها و کاتیونها می باشند که توسط جاذبۀ الکتروستاتیکی، در یک ساختار بلوری به هم نگه داشته شده اند. این ساختار بلوری، معمولاً طرح هندسی تکرار شدنی دارد. آموزش تعیین فرمول شیمیایی برای این ترکیبات با توجه به کثرت آنها بسیار مهم می باشد. در این مقاله سعی براین شده است تا به روش آسانی برای تدریس این مهمّ اشاره شود و آن آموزش تعیین فرمول ترکیبات یونی با استفاده از رسم جدول است.

دانلود مقاله

تدریس آرایش الکترونی اوربیتالی بر مبنای آرایش الکترونی بور

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴ ب.ظ | علیرضا ناصری مود | ۰ نظر
آموزش رسم آرایش الکترونی به روش اوربیتالی به دانش آموزان پایه دوم رشته های علوم تجربی یا ریاضی فیزیک آنهم در بخش اول کتاب درسی شیمی (۲) و آزمایشگاه بی شک شاید از دشواریهای تدریس این کتاب برای دبیران شیمی باشد. در این مقاله نویسنده سعی در بیان شیوه جدیدی به منظور یاددهی رسم آرایش الکترونی عناصر به روش اوربیتالی دارد که از یک طرف برای دبیر سهولت در فرایند آموزش آن و از طرف دیگر برای فراگیر سهولت فهم و یادگیری را به دنبال خواهد داشت. این مهم تنها به کمک رسم یک دیگرام و با تأکید بر آرایش الکترونی بور صورت می گیرد. نگارش دیاگرام بصورت عمودی و با رسم آرایش الکترونی بور در بالا آغاز می شود و سپس با تدریس همزمان اعداد کوانتومی چهارگانه با پیشرفتی رو به پایین ادامه می یابد، بطوریکه در پایین دیاگرام آرایش الکترونی به روش اوربیتالی حاصل می شود.

دانلود مقاله

در بخش اول کتاب شیمی سال دوم دوره متوسطه دبیرستان ( رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک ) به بررسی ساختار الکترونی اتم پرداخته شده است که در این بین جای بحث بیشتر و مفصلتر در مورد ساختار الکترونی اتم مطابق نظریه اتمی بور خالی به نظر می رسد. در کتاب درسی شیمی(۲) و آزمایشگاه برای مبحث شناخت ساختار اتم و در جهت حفظ توالی مطالب مندرج در این بخش به ترتیب از مدل اتمی تامسون، مدل اتم هسته دار رادرفورد، مدل اتمی بور و مدل کوانتومی اتم نام برده شده است. لیکن نویسنده این مقاله معتقد است در بخش مربوط به مدل اتمی بور پرداختن به رسم آرایش الکترونی بور برای عناصر مندرج در جدول تناوبی چه از نظر کمک به درک مفهوم مدل کوانتومی، چه از نظر کمک به درک موقعیت عناصر در جدول تناوبی ( تعیین گروه و دوره )، و چه درکمک به یاددهی مفاهیم پایه شیمی از جمله انرژی یونش عناصر، قاعده هشتایی و مفهوم یون یک پیش نیاز مهم محسوب می شود و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

دانلود مقاله

نحوه ارزشیابی مستمر دانش آموزان در درس شیمی

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱ ب.ظ | علیرضا ناصری مود | ۰ نظر

نمره مستمر در کارنامه دانش آموزان پایه های مختلف دوره دبیرستان هم برای نیمسال اول و هم برای نیمسال دوم منظور می شود و نقش بسزائی در محاسبه نمره کل دانش آموز دارد. اما چگونگی تعیین این نمره برای ثبت در کارنامه دانش آموزان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. نویسنده مقاله با تأکید بر لزوم استمرار این ارزشیابی و در جهت مرور پیوسته مطالب مورد بحث در کتاب درسی شیمی برای دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی از آزمونهای هفتگی بصورت کمی بهره گرفته است، و البته نتایج حاصله نیز قابل توجه بوده است. در این مقاله چگونگی تدوین آزمونهای هفتگی، آزمون مستمر جامع برای کل نیمسال و نحوه محاسبه نمره مستمر دانش آموز با تأکید بر این آزمونها بیان شده است. البته لازم به ذکر است دراین میان به نقش مسائل انضباطی و کارهای کلاسی نیز در تعیین نمره مستمر دانش آموزان اشاره شده است.

دانلود مقاله